“Het is een cadeautje als de deur weer opengaat bij een cliënt”

Donderdag 22 november 2018

Dorothé van Loon omschrijft haar werk als ‘allround’. Als gespecialiseerd thuisbegeleider helpt zij cliënten met de meest uiteenlopende problemen, van verslaving en straatvrees tot mensen met verzamelwoede.

“Waar wij in uitblinken is de praktische aanpak”, zegt Dorothé. “Dat kan variëren van een rondje wandelen met een cliënte die straatvrees heeft tot en met tuinieren met een cliënt om ervoor te zorgen dat hij buitenkomt. Ik vind het prachtig om te zien dat hij daarvan opfleurt, maar doe zoiets alleen als het een doel dient. Als dat niet het geval is, zorg ik dat er een andere oplossing komt. Bijvoorbeeld in de vorm van een vrijwilliger die de taak op zich neemt. Ik speel in op wat het beste is voor de klant en betrek collega’s erbij als hun expertise nodig is. Zo proberen we er als team voor te zorgen dat de juiste casus bij de juiste persoon komt. We hebben allemaal ons eigen ‘winkeltje’ binnen de casus en binnen Vivent, maar zijn als winkelstraat met elkaar verbonden. Die gezamenlijkheid vind ik erg krachtig.”

Te gast

“Wat ik ook regelmatig hoor, is dat wij altijd wel een ingang weten te vinden, zelfs bij mensen die niets meer willen weten van zorginstanties. Dat lukt door te beseffen dat je
bij cliënten te gast bent. Ik zit aan hun tafel en drink hun koffie. Als ik me bescheiden opstel, komen mensen los en gaan ze je vertrouwen. En door te luisteren. Zo had ik een echtpaar waarbij de sleutel ‘m zat in de wens van mevrouw om een keer in bad te gaan. Ik had ‘nee’ kunnen zeggen, omdat het niet in mijn taakbeschrijving staat. Maar ik zei ja, omdat dit de ingang was waardoor ik vertrouwen kon winnen. Ik zie het als mijn taak om mensen te helpen bij het nemen van besluiten en dat ze de regie op hun eigen leven terugpakken. Het is een fijne scheidslijn tussen zorg en welzijn, maar wel een die ik scherp in de gaten houd. Soms worden klanten boos, omdat ze gewend zijn dat er voor ze gezorgd wordt. Het is dan ook elke keer weer een cadeautje als de deur opengaat bij een cliënt of als ze zeggen: ‘Ik ben blij je te zien’.”

Kracht

“Weet je wat ik mooi vind aan Vivent? De aandacht. Toen ik in eerste instantie afgewezen werd na mijn sollicitatie voor deze baan, kreeg ik een handgeschreven kaartje waarop de collega van Werving en Selectie me veel succes wenste. Dat vond ik zo geweldig. Waar maak je dat mee? Aandacht is erg belangrijk. Ik heb een afwisselende baan, waarbij ik soms heftige dingen meemaak. Vivent heeft protocollen rondom traumatische gebeurtenissen, maar op zo’n moment maken je collega’s het verschil. Er is altijd een collega bereid om er voor jou te zijn. Maar dan moet je dat wel aangeven. Het is in dit werk belangrijk dat ik goed voor mezelf zorg, want alleen dan kan ik een goed visitekaartje van Vivent zijn.”

Volg ons op