Nieuws en voorzorgsmaatregelen Coronavirus

Vivent volgt de richtlijnen van het RIVM in het belang van de gezondheid van onze cliënten en onze medewerkers. Lees hier het laatste nieuws en de voorzorgsmaatregelen die we nemen.

Lees meer

“Van een sombere zorgmijder naar iemand die zorg toeliet en weer blij werd”

Maandag 26 augustus 2019

Ghis Boot is casemanager dementie. Zij werkt met cliënten die een complexe vorm van dementie hebben, zoals frontaalkwab dementie, Alzheimer of vasculaire dementie. Als spin in het web kan ze veel voor de mensen betekenen.

Ghis werkt niet alleen met de cliënt zelf, maar ook met mensen in de omgeving van de cliënt, zoals een partner, familie en vrienden. “Ik geef hen uitleg over de vorm van dementie, wat de gevolgen zijn, hoe mensen hiermee kunnen omgaan en wat ze in de toekomst kunnen verwachten. Als er dan iets gebeurt, begrijpen mensen wat er gaande is waardoor angst en paniek verminderen.”

Spanning verminderen

“Ook ondersteun ik mantelzorgers, zodat zij niet overbelast raken. Zo is er een mevrouw met dementie van wie haar partner mantelzorger is. Haar moeder had dezelfde vorm van Alzheimer. Dit zorgde voor schrikbeelden bij deze mevrouw, maar daarover sprak ze nooit, tot frustratie van haar man. In het gesprek dat ik met het echtpaar had, voelde ik de spanning in de lucht hangen. Het lukte me om het onderwerp bespreekbaar te maken waardoor ze uiteindelijk huilend haar verhaal deed. Ik zag de opluchting op haar gezicht en bij hem zag ik gaandeweg zijn schouders ontspannen. Bij het weggaan kneep hij me extra stevig in de hand en bedankte me.”

Reëel beeld schetsen

Wat Ghis het moeilijkste vindt, is als betrokkenen niet op één lijn zitten. “Ik begeleid een gezin waarbij de man dementie heeft en zijn vrouw veel moeite heeft om hem los te laten. Eén van de drie zoons zag niet in dat zijn vader erg ziek was en uitte dat regelmatig naar zijn moeder. Dat maakte haar extra verdrietig en onzeker. Mijn vrees was dat zij hierdoor overbelast zou raken waardoor haar man eerder naar een verpleeghuis zou moeten gaan. Dat wilde ze juist graag voorkomen. Ik organiseerde meerdere familiegesprekken. Door de zoon uitleg te geven over de ziekte van zijn vader, naar hem te luisteren en ze samen meer tijd te laten doorbrengen, zag hij in dat zijn vader inderdaad heel ziek is. Hierdoor veranderde zijn houding naar zijn moeder en groeiden die twee naar elkaar toe. Dat was prachtig om te zien.”

Grote veranderingen realiseren

Sommige mensen hebben niemand waarop ze kunnen terugvallen. Ghis vertelt: “Eén van mijn cliënten is een alleenstaande man die alles en iedereen wantrouwde. Een klassieke zorgmijder. Hij was somber, verzorgde zichzelf niet, at slecht, droeg vieze kleding, zijn huis had achterstallig onderhoud en zijn financiën waren niet op orde. Ik probeerde een veilige situatie te creëren en na verloop van tijd begon hij te praten. Hij voelde zich gehoord en gaf me toestemming om een stappenplan te maken. Ik vind het heel fijn als dat lukt. Inmiddels komt er thuiszorg die hem ’s ochtends helpt met wassen en aankleden, is in overleg met de huisarts zijn medicatie geordend, heeft hij hulp in de huishouding gekregen en is er een aanvraag voor bewindsvoering gedaan. Ik zag meneer opbloeien. Hij werd opener, blijer en ging weer naar buiten toe. Hij heeft me meerdere keren bedankt en gezegd dat hij nooit had gedacht dat dit alles mogelijk was. Prachtig, toch?”

Volg ons op