Vivent Thuiszorg scoort beter dan de rest van de sector

Vivent Thuiszorg scoort op Zorgkaart Nederland met gemiddeld een 8.5 op alle fronten beter dan de rest van de sector.

De cliënt, daar doen we het allemaal voor. Zorgorganisaties spreken graag over cliëntgericht, zorg op maat en de cliënt heeft de regie. Maar hoe weet een zorgorganisatie nu wat de cliënt wil en vindt? De vraag werd gesteld aan Karin van Grinsven, divisiemanager Thuiszorg bij Vivent: “Vivent werkt hiervoor met verschillende middelen: persoonlijke gesprekken en evaluaties, communicatie via platform Caren, regelmatig klantonderzoeken, ledenpanels en we hebben natuurlijk een cliëntenraad die de cliënten vertegenwoordigt.” Vorig jaar is Vivent ook de samenwerking aangegaan met Zorgkaart Nederland. “Natuurlijk is een persoonlijk gesprek tussen zorgverlener en zorgontvanger een goede en directe maner om de tevredenheid over inhoud en proces van zorg te delen. Maar we willen daarnaast ook een objectief oordeel.” De woonzorglocaties en de thuiszorgteams van Vivent kunnen worden beoordeeld op www.zorgkaartnederland.nl.

Verbeteren en kiezen

Zorgkaart Nederland is een website van Patiëntenfederatie Nederland. Het is de grootste waarderingssite voor de Nederlandse gezondheidszorg waar mensen hun ervaringen met de zorg delen met elkaar. Voor Patiëntenfederatie Nederland is Zorgkaart Nederland een manier om patiënten een stem en daarmee ook invloed te geven. De waarderingen van cliënten bevatten immers heel veel nuttige informatie, waar zorgverleners gebruik van kunnen maken om hun zorg of diensten te verbeteren. Ook gebruikt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de waarderingen in het volgen van de prestaties van zorginstellingen. Van Grinsven: “Vivent vindt het belangrijk om dit initiatief te ondersteunen. Om zelf te blijven verbeteren, maar ook om de cliënt te helpen om een goede keuze te maken voor een zorgaanbieder. Dat betekent ook dat iedereen een kans moet krijgen om zijn mening te geven. We hebben daarom dit jaar ook gebruik gemaakt van telefonische interviews.Een onafhankelijk bureau, geselecteerd door Zorgkaart Nederland, heeft de cliënten telefonisch benaderd met de vragen van de website en de waarderingen geplaatst. Zo kunnen ook cliënten die niet de beschikking hebben over internet hun waardering geven.”

Positief geluid

Onlangs presenteerde Vivent de eerste uitkomsten:  Maar liefst 99% van de mensen die een waardering hebben geplaats beveelt Vivent Thuiszorg aan. Van Grinsven: Voor de teams is het een mooie opsteker als zij een goede waardering krijgen. Dan weten ze dat ze hun werk goed gedaan hebben en dat werkt stimulerend. Maar ook als er minder positieve waarderingen of kritische opmerkingen zin, willen we dat weten. Daar kunnen we immers van leren. Zo blijven we verbeteren.”

De teams worden beoordeeld op het nakomen van afspraken, deskundigheid, herkennen van veranderingen, kwaliteit van leven, medewerkers en een vast team. Het blijkt dat Vivent Thuiszorg op al deze onderdelen hoger scoort dan de rest van de zorgsector. Van Grinsven: “Mooie resultaten en op alle fronten beter dan de branche. Daar ben ik natuurlijk trots op! Fijn dat er ook zoveel positieve geluiden zijn in de zorg.”