“We zijn blij dat vader nog zo lang thuis heeft kunnen wonen”

Maandag 14 februari 2022

Het is de wens van veel cliënten. Zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen in een voor hen vertrouwde omgeving. Ook als er intensieve(re) zorg nodig is. Voor deze cliënten heeft Vivent het Volledig Pakket Thuis (VPT). Bas van Amerongen (foto) uit Hintham vertelt over de zorg voor zijn vader Gerrit-Jan (95).

Gerrit-Jan woonde zelfstandig, hij huurde een zelfstandig appartement bij woonzorgcentrum Vivent De Hooghe Clock in ‘s-Hertogenbosch. Na het overlijden van zijn vrouw Johanna, zes jaar geleden, ging zijn gezondheid langzaam maar zeker achteruit. Bas, zijn vrouw Marga en zijn zus Lilian, vonden in Vivent de ideale partner om de zorg voor hun vader en schoonvader uit te voeren. Bas: “Vivent bood het Volledig Pakket Thuis, al kende ik die term toen nog niet. Maar het was voor ons de perfecte oplossing.”

Zwaarder

Bas vertelt over de zorg, die in het begin slechts bestond uit het aan- en uittrekken van de steunkousen. “Maar de laatste drie jaar werd het steeds zwaarder en kwamen er klachten bij. Hij kreeg last van zijn arm, het lopen ging moeilijker, hij werd vergeetachtig, en hij was vaak duizelig ’s ochtends. Wij bespraken dat allemaal met Lenny, de wijkverpleegkundige; onze steun en toeverlaat. Zij zorgde voor oplossingen. Verder volgden we de Caren-app van Vivent, waarin de dames van de thuiszorg beschreven hoe het met vader ging. Heel fijn, want zo bleef je op de hoogte. Daarnaast waren we zelf als mantelzorgers natuurlijk vaak ter plekke.”

Ontzorgd

“Vivent heeft ons echt ontzorgd”, gaat hij verder. “Vader is gezien door een arts ouderengeneeskunde. Hij kreeg huishoudelijke hulp. En het thuiszorgteam hielp hem met zijn steunkousen, douchen en aankleden, eten, en ’s avonds met het klaarmaken voor de nacht. Heel belangrijk ook: zij zorgden voor een beetje gezelligheid. Vader keek altijd uit naar hun bezoek: even lekker een praatje maken Hartstikke lieve dames zijn dat! Altijd heel bereidwillig en zorgzaam. Niks dan lof.” Heel blij was Bas ook met het voorstel van Lenny om ’s avonds, als Gerrit-Jan sliep, rond 22:30 uur nog even binnen te lopen om te kijken hoe het gaat. “Wij wisten niet eens dat dat kon. Echt hartstikke fijn! Het gaf ons een gerust gevoel.”

Onvermijdelijk

Samen met Vivent zorgen Bas, Marga en Lilian er voor dat Gerrit-Jan zes jaar lang kan zijn waar hij het liefste is: thuis in zijn eigen appartement. In november 2021 komen ze echter toch voor een onvermijdelijke beslissing te staan. Gerrit-Jan’s gezondheid gaat achteruit. Hij krijgt een maagbloeding, wordt steeds vergeetachtiger, ‘spookt’ ’s nachts regelmatig rond in zijn woning en voelt zich eenzaam. Bas: “Lenny adviseerde ons om vader op te laten nemen in een verpleeghuis. Hartverscheurend was dat, want hij wilde dit eigenlijk niet. Maar we hebben samen met hem de knoop toch doorgehakt. Het kon niet anders.”

Zes januari 2022 is Gerrit-Jan verhuisd naar De Groote Wijzer, in Vivent De Hooghe Clock in ’s-Hertogenbosch. Het is nog even wennen. Bas: “Hij verblijft op een woning speciaal voor mensen met dementie. Dat is soms best moeilijk, omdat hij af en toe best nog helder is. Daarom zijn we ook blij dat we hem nog zo lang thuis hebben kunnen houden. Maar op zijn nieuwe adres gaat hij zijn draai nog wel vinden, met ook daar lieve en zorgzame Vivent-medewerkers. Hij is bij Vivent in elk geval in goede handen, daar zijn we van overtuigd.”

 

Wat is Volledig Pakket Thuis?
Het Volledig Pakket Thuis (VPT) is een zorgpakket dat bijvoorbeeld bestaat uit persoonlijke verzorging, hulp bij het huishouden, verpleging, vervoer naar de dagbesteding en verzorging van maaltijden. Samen met de wijkverpleegkundige van Vivent wordt gekeken welke zorg of diensten uit het VPT het beste ondersteunen. Voor het Vivent Volledig Pakket Thuis is er een indicatie nodig van de Wet langdurige zorg (Wlz). Een aanvraag voor een Wlz-indicatie doet u via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Voor meer informatie over het Volledig Pakket Thuis neemt u contact op met de wijkverpleegkundige van uw thuiszorgteam of de afdeling Zorgbemiddeling van Vivent, 088 – 163 70 00 of info@vivent.nl.

Volg ons op