Nieuws en voorzorgsmaatregelen Coronavirus

Vivent volgt de richtlijnen van het RIVM in het belang van de gezondheid van onze cliënten en onze medewerkers. Lees hier het laatste nieuws en de voorzorgsmaatregelen die we nemen.

Lees meer

“Het is heel mooi om mensen te helpen sterker te worden”

Maandag 18 februari 2019

Danny van Heeswijk werkt als verpleegkundig medewerker op de revalidatieafdeling van Mariaoord. Heeseind unit 3 is de leerafdeling en Danny’s terrein. Hij vindt klantcontact het leukste aspect van zijn werk.  “Het is heel mooi om mensen te helpen sterker te worden.”

In de ruim acht jaar dat Danny voor Vivent werkt, heeft hij veel gezien en meegemaakt. “Er was een cliënt die na een hersenbloeding volledig afhankelijk was van zorg. Niemand dacht dat hij ooit nog zelfstandig kon wonen. Maar hij was enorm gemotiveerd. Dankzij zijn vechtlust en onze zorg ging hij met grote sprongen vooruit. Na negen maanden bij ons gerevalideerd te hebben, kon hij – met wat thuiszorg – weer naar huis. Dat gaf mij zo’n fijn gevoel.”

De cliënt staat voorop

Danny haalt nog een herinnering op: “Een cliënt met een forse longaandoening kreeg te horen dat hij niet terug naar huis zou kunnen. Het maakte hem zo verdrietig dat ik alles op alles zette om het voor elkaar te krijgen. Hij ging op proef naar huis, zodat we konden achterhalen waar hiaten waren en welke problemen opgelost moesten worden. Dat was  best een uitdaging, maar uiteindelijk lukte het om met Vivent Thuiszorg blokzorg voor hem te regelen. Meneer knapte zienderogen op toen hij hoorde dat hij écht naar huis kon en bedankte me nadrukkelijk. Dat is toch fantastisch!” Zijn werk heeft ook een keerzijde. “Ik had een keer een terminale cliënt bij wie de kinderen het niet eens waren over het behandelbeleid.  Dat was emotioneel zwaar voor de cliënt, maar ook moeilijk voor ons, omdat je die worsteling ziet en voor je gevoel soms tussen twee partijen instaat. Voor mij staat het welzijn van de cliënt altijd voorop. Dat probeer je ook mee te geven aan de familie. Ik heb geleerd om over lastige situaties te praten met collega’s, zodat ik het kan loslaten en er niet thuis nog over loop te malen.”

Kleine dingen met een groots effect

“Wij proberen regelmatig iets extra’s te doen voor onze cliënten. Dat varieert van iets lekkers bij de koffie rondom de feestdagen tot de boel feestelijk versieren. Mensen waarderen dat en geven aan dat het bijdraagt aan de prettige sfeer die hier heerst. En één keer per maand eten we met onze cliënten in ons restaurant. Ze waarderen de extra tijd en aandacht die we ze geven. ‘We hebben het leuk gehad’, zeggen ze als ze dan terugkomen.” Danny leerde om niet op de klok te kijken, ook als dat betekent dat hij daardoor een uur later thuiskomt. “Ik vind het belangrijk om kwaliteit te leveren en cliënten mijn volledige aandacht te geven. Cliënten zeggen me regelmatig dat ze dat fijn vinden. Soms betekent het wel dat ik daardoor te laat ben. Maar als mensen merken dat ik mijn werk niet afraffel, vinden ze dat alleen maar prettig. En ik werk daardoor een stuk efficiënter, omdat ik minder vaak word teruggeroepen.”

Volg ons op