Nieuws en voorzorgsmaatregelen Coronavirus

Vivent volgt de richtlijnen van het RIVM in het belang van de gezondheid van onze cliënten en onze medewerkers. Lees hier het laatste nieuws en de voorzorgsmaatregelen die we nemen.

Lees meer

“Ik vind het belangrijk dat we ons werk en de zorg verbeteren.”

Dinsdag 9 juli 2019

Vivent werkt altijd aan de verbetering van de zorg. Op het gebied van techniek liggen hier vele kansen. We blijven ons ontwikkelen en staan open voor nieuwe ideeën.

Zo hebben (wijk)verpleegkundigen aangegeven dat zij behoefte hebben aan technologische ontwikkelingen die zorgen dat het werk gemakkelijker wordt. Hierdoor wordt de zorg verbeterd en blijft er meer tijd over voor de cliënten. Een van deze technologische ontwikkelingen is het gebruik van apps in de zorg. Het afgelopen half jaar heeft Christian Huijsmans zich hier tijdens zijn afstudeeropdracht op gefocust. En met resultaat! Gedurende twee weken zijn zes wijkverpleegkundigen met drie apps aan de slag gegaan. Lees hieronder de bevindingen van de wijkverpleegkundigen.

Zorgapp

Microsoft to-do

Linda van Outersterp, wijkverpleegkundige in Schijndel-Noord testte de app Microsoft to-do. Met deze app kun je een to-do list maken en deze meteen met je collega’s delen. Linda is erg enthousiast over de app: “Ik vind het belangrijk dat we ons werk en de zorg verbeteren. Ik stond er dus ook voor open om aan het onderzoek mee te doen. Samen met een collega heb ik de app getest. Twee weken was kort, maar we vonden het heel fijn. Nu het onderzoek is afgelopen, gebruiken we de app nog steeds! Het is heel makkelijk en je kunt de taken met je team delen. We pakken taken nu samen op. Ik vind het goed dat iemand de kans krijgt om deze onderzoeken te doen, zeker als het de zorg verbetert en het ons werk makkelijker maakt.”

Spraak naar tekst

Wijkverpleegkundigen Rini en Anouk uit team Vlijmen-Haarsteeg hebben de app Spraak naar tekst getest. Het rapporteren kost voor wijkverpleegkundigen veel tijd. Met deze app is het mogelijk om tekst in te spreken en deze om te zetten naar geschreven rapportages. Een tijdbesparende app dus waardoor er meer tijd over blijft voor de cliënt zelf. Rini & Anouk waren in het begin erg enthousiast over de app, vertelt Rini. “Een week voordat Christian langs kwam zei ik nog ‘wat zou het handig zijn als je spraak in tekst kon worden omgezet’. Het was dus heel toevallig dat een week later Christian langskwam. Ik wilde graag meewerken aan het onderzoek, want ik hou sowieso van nieuwe dingen. Wel ben ik erg kritisch, dus ik zeg het ook als ik iets minder goed vind werken. Dan kreeg je in ieder geval een eerlijke mening. We hebben altijd mensen die goed en minder goed rapporteren in het team. Daar liepen we al vaker tegenaan. Iedereen moest dus ook even wennen aan de nieuwe app en daarom was de tijd om te testen voor ons vrij kort.”

Nu het onderzoek is afgelopen, merken de verpleegkundigen dat de app wat minder wordt gebruikt. Rini: “De gewoonte speelt ons parten. Je bent gewend om altijd te tikken. Daarnaast moet je goed nadenken voordat je begint, je moet je plan klaar hebben. Met korte en heldere zinnen gaat het goed, maar voor lappen tekst is het minder fijn.” Ondanks dat het resultaat niet helemaal succesvol is, zijn de dames enthousiast over de technologische ontwikkelingen. “Ik vond het leuk om er aan mee te werken! Ik denk dat er ook zeker mensen zijn waarvoor het een uitkomst is, voor mensen met dyslexie bijvoorbeeld. Spraakondersteuning kan zeker helpen, maar mensen moeten er gewoon wat meer mee oefenen.”

Thuisleefgids keuzewijzer

De derde app is onder andere getest door Desiree Huijbregts-Duding, wijkverpleegkundige in Boxtel. Zij mocht de Thuisleefgids keuzewijzer testen. Met deze app kun je op basis van ziektebeelden hulpmiddelen opzoeken én meteen bestellen. Zo vind je eenvoudig het juiste hulpmiddel voor de juiste cliënt. Desiree wilde Christian graag helpen met zijn onderzoek: “Ik was benieuwd of er iets tussen zat wat ons kan helpen. Ik laat zaken graag efficiënter verlopen en probeer de administratieve last in de zorg graag te verminderen.” Desiree legt uit dat de app geschikt is voor verschillende gebruikers. “In de app kun je een formulier invullen waardoor je bij het juiste hulpmiddel uitkomt. Dit is ideaal voor iemand met wat minder ervaring. Ook voor leerlingen kan dit heel handig zijn denk ik, zij kunnen er veel van leren. Zelf gebruik ik het formulier niet, omdat ik al weet in welke richting ik moet zoeken. Dus dat is voor mij veel fijner, maar voor mensen die net beginnen kan het formulier erg nuttig zijn. Zo kan iedereen op zijn eigen manier de cliënt het beste helpen. Ik vond het een leuk onderzoek en sta zeker open voor nieuwe technologische ontwikkelingen!”

Technologie in de toekomst

De medewerkers die aan de proeftuin hebben deelgenomen blijven de apps gebruiken. Christian beveelt aan om in ieder geval de Microsoft to-do app en de Spraak naar tekst functie grootschalig uit te rollen binnen Vivent. Laura van den Oever (Aandachtsfunctionaris Zorgtechnologie) focust zich op de verdere uitrol van de apps binnen de teams. Het onderzoek van Christian is erg waardevol gebleken en het vervolg hiervan gaat mogelijk zelfs een opdracht worden voor de volgende student van Avans Mens en Techniek. Een waardevol onderzoek dat zeker een vervolg krijgt!

Zorgapp thuisleefgidskeuzewijzer

 

Volg ons op