Nieuws en voorzorgsmaatregelen Coronavirus

Vivent volgt de richtlijnen van het RIVM in het belang van de gezondheid van onze cliënten en onze medewerkers. Lees hier het laatste nieuws en de voorzorgsmaatregelen die we nemen.

Lees meer

“Mag ik dan bij jou?”

Dinsdag 6 april 2021

 

Medewerker Activiteitenbegeleiding en Welzijn, dat is José Bruers in Vivent Hof van Hintham. Maar op dinsdag even niet. Dan wordt ze Lielie Hollewaai en maakt ze op een bijzondere manier contact met de bewoners.

“Als miMakker Lielie Hollewaai kom ik elke dinsdag op de 11 verschillende woningen van Vivent Hof van Hintham”, vertelt José. Daar wonen mensen met dementie. Als de dementie vordert, trekken mensen zich steeds meer terug in hun innerlijke wereld. Ze nemen minder initiatief in contact. Contact maken gaat daarom vaak niet zozeer met woorden, maar meer op een non-verbale manier. Bijvoorbeeld door oogcontact, een arm om een schouder, muziek, een gebaar of een vriendelijk gezicht. “Een miMakker is daarin gespecialiseerd.”

Contact maken

“Vaak zit ik stil naast een bewoner om te zoeken op welke manier ik contact kan maken”,  legt José uit. “Ondertussen voel ik dan ook heel sterk alle prikkels en indrukken die dan ook, meestal vertraagd en soms veel intenser, binnenkomen bij de bewoner.” Als voorbeelden noemt ze het praten van de verzorgenden, de radio (soms tegelijk met de televisie van de buren), de afzuigkap, het gekletter van de vaatwasser die wordt uitgeruimd, het onrustige geroep van een medebewoner, de kou die door de openstaande deur naar binnen komt, de felle lamp of het felle zonlicht dat juist recht op onze gezichten schijnt. “Kleinigheden en onbelangrijk zou je denken. Maar als je stil zit en zelf niet kunt gaan verzitten en je bent hier machteloos aan overgeleverd, dan kan dit behoorlijk vervelend zijn en irritant en zelfs bedreigend.”

Ondergaan

José zou het fijn vinden als we hier met z’n allen wat meer op letten. “Neem er eens even 10 minuten de tijd voor en ga eens naast een bewoner zitten, eventueel met je ogen dicht. En voel en hoor eens wat er allemaal op je afkomt. En trek dan géén vest aan als je het koud hebt en ga ook niet verzitten als de zon in je gezicht schijnt, maar probeer het net als de bewoner te ondergaan. Misschien heb je jezelf er niet aan gestoord, maar misschien is je iets opgevallen. Misschien ga je nu ook anders naar de sfeer en de woonomgeving kijken.”

Prachtig contact

José benadrukt dat dit geen commentaar is op de zorg. De zorgmedewerkers zijn opgeleid in zorg voor mensen met dementie. Zij weten welke vormen van dementie welke gevolgen hebben en passen hier de zorg op aan. Ze ziet heel veel liefde, warmte en prachtig contact tussen de medewerkers en de bewoners. “Soms smelt ik bijna als miMakker en ben dan zo blij om dit te mogen zien. Gisteren mocht ik nog aanschouwen met hoeveel liefde en geduld een verzorgende een geprakte banaan aan een bewoner aan het geven was en hoe er tussen die twee een prachtig gesprek ontstond in hun eigen taal. Zo mooi en zo warm.”

Veilig en begrepen

Het belangrijkst is dat de zorg aansluit bij de behoeften van de bewoner. “En dat je iemand van wie je houdt met een gerust hart hier laat wonen. Als ik dan mijn collega met die bewoner zie, dan denk ik: Ja, hier zou ik later willen wonen, bij haar. Daar zou ik mezelf prettig en veilig en begrepen voelen. Dus als het ooit zover komt: Mag ik dan bij jou?”

Volg ons op