Nieuws en voorzorgsmaatregelen Coronavirus

Vivent volgt de richtlijnen van het RIVM in het belang van de gezondheid van onze cliënten en onze medewerkers. Lees hier het laatste nieuws en de voorzorgsmaatregelen die we nemen.

Lees meer

“Vooral persoonlijke aandacht maakt het verschil”

Maandag 4 maart 2019

Renate van de Coevering is verzorgende 3-IG bij Vivent Thuiszorg. Ze komt bij de meest uiteenlopende mensen thuis en vindt dat ook het leukste aan haar werk. “Iedereen heeft recht op zorg en op mijn onverdeelde aandacht.”

Kleine moeite, groot plezier

Een stapje extra zet Renate regelmatig voor haar cliënten. “Ik heb elke dag plezier in mijn werk en zorg er graag voor dat de mensen ook plezier hebben. Ieder jaar verzorgt Bouwbedrijf Heijmans met Vivent een kerstdiner voor cliënten die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. In de wijk waar ik werk, hebben veel mensen het niet breed. Ik vertelde ze erover. Ze gingen alleen als ik ook meeging. Dat deed ik graag. Het was een fantastische avond, waarbij ik de cliënten zag stralen. Ze zeggen me nog regelmatig dat ze het een topavond vonden en dat ze volgend jaar weer willen gaan.” Renate vertelt verder: “Een cliënt wil dat je precies om 20.30 uur bij haar bent. Afgelopen zomer was ik er een keer vroeger. Ze zuchtte, totdat ze ontdekte dat ik voor ons allebei een ijsco had meegenomen. Ook heb ik wel eens een grote pan macaroni voor mijn gezin gemaakt. Wat ik over had, deed ik in bakjes en nam ik mee naar een mevrouw die in de schuldsanering zit. Ze was er zo blij mee. Daarnaast ontbijt ik wel eens met een cliënt, omdat zien eten, doet eten. Kleine moeite, groot plezier.”

Zoveel meer betekenen

Renate begon als verzorgende en kreeg de kans om een IG-opleiding te volgen. “Ik zag best een beetje tegen de studie op, maar ben zo blij dat ik het gedaan heb. Mijn werk werd er alleen maar leuker door, want ik mag veel meer dingen doen.” Naast mensen wassen en aankleden, verzorgt Renate nu bijvoorbeeld ook wonden en stoma’s en geeft ze injecties. “Zo kan ik veel meer voor mijn cliënten betekenen.”

Het verschil maken

“Cliënten geven aan dat ze het niet alleen nodig hebben om gewassen en aangekleed te worden”, zegt Renate, “maar dat vooral die persoonlijke aandacht het verschil maakt. Er was een mevrouw die commentaar had dat ik met mijn mobiele telefoon bezig was. Totdat ik uitlegde dat wij geen papieren dossiers meer hebben en dat ik de telefoon dus nodig had voor de rapportage. Ik gebruikte het toestel meteen ook om haar foto’s van haar geboorteplaats te laten zien. Ze begon gelijk herinneringen op te halen en vond het prachtig. Zoiets kan niet altijd, maar ik probeer er tijd voor te maken. Het helpt mij namelijk om een doel te kunnen bereiken en daar help ik de cliënt het meest mee. Sommige cliënten zijn heel beschermend richting mij en mijn collega’s. Van een mevrouw krijgen we elke keer een zak snoep mee. Toen ik vertelde, dat dit er op kantoor wel inging, reageerde ze ‘Da’s niet voor kantoor! Da’s voor jou.’ Zo’n opmerking kan mijn dag maken.”

Volg ons op