Nieuws en maatregelen Coronavirus

Lees hier het laatste nieuws van Vivent over de voorzorgsmaatregelen en versoepelingen in verband met het coronavirus.

Lees meer

“Je moet een mensen-mens zijn”

Woensdag 1 december 2021

Ze wijst bezoekers de weg, doet administratieve taken en heeft voor iedereen een vriendelijk woord. Anne-Marie Donhuijsen (65) werkt als vrijwilliger bij de receptie van Vivent Hof van Hintham.

Anne-Marie werkt sinds 2014 voor Vivent. Haar vaste baan bij de parochie Johannes werd destijds beëindigd. In haar zoektocht naar nieuw werk kwam ze op de website van Vivent terecht. “De zorg heeft me altijd al getrokken en ik zag dat het werk ook administratieve taken bevatte. Dat sprak me aan. Betaald werk was voor mij moeilijk te vinden, maar ik wilde eruit, onder de mensen zijn. Dus heb ik gesolliciteerd voor de baan als vrijwilliger. Ik kon meteen beginnen!”

Gezicht van de locatie

Het receptiewerk op Vivent Hof van Hintham wordt volledig gedaan door vrijwilligers. Anne-Marie is twee dagdelen aanwezig en heeft acht collega’s die de rest van de tijd invullen. “Het werk is divers”, legt ze uit. “Je bent het gezicht van deze locatie. Onze belangrijkste taak is het ontvangen van bezoekers en bewoners. Die vinden het fijn dat er iemand zit, in plaats van dat ze in een lege ruimte terechtkomen en moeten gaan ‘zoeken’. Wat mooi is: als je hier al wat langer werkt, leer je de mensen kennen. Dat is erg leuk, want dan kun je mensen aanspreken met hun naam en maak je makkelijker een praatje.”

Administratie

Administratief werk hoort ook tot haar takenpakket. “We  houden de bewonerslijsten bij: wie is er nieuw, wie is recent verhuisd. Informatie die je nodig hebt bij calamiteiten, want dan wil je weten wie waar woont en wie waar is.” Daarnaast houdt zij de overlijdens bij, voor de herdenkingen van de overledenen, en de verjaardagen van bewoners.  En maakt ze het activiteitenrooster voor de afdeling Welzijn. Anne-Marie: “Dat is een lijst met activiteiten zoals koken, knutselen en de filmclub. Die lijst hangen we op in de meldingskast, zodat iedereen weet wat er allemaal georganiseerd wordt.”

Contact met bewoners

Bewoners nemen de dingen soms letterlijk op, en dat levert wel eens komische situaties op. Anne-Marie: “Laatst kwam een bewoner bij me voor de krant. ‘Die heb ik speciaal voor u bewaard’, zei ik toen. Later bleek dat die bewoner de krant niet meer wilde doorgeven aan andere bewoners, wat wel de bedoeling is, ‘want die krant was immers speciaal voor hém’ … Haha! Je moet soms opletten met wat je zegt. De gesprekken met bewoners vind ik trouwens wel erg leuk. En daar is ook alle ruimte voor, als we de post rondbrengen bijvoorbeeld of de kranten uitdelen. Maar regelmatig ook schuif ik even aan voor een kop koffie, bij activiteiten die georganiseerd worden door Welzijn. Dat is altijd erg gezellig!”

Waardering

“Als je dit werk goed wilt doen, moet je een mensen-mens zijn”, zegt Anne-Marie. “Je doet het voor anderen, om daar zelf een goed gevoel aan over te houden. Een klein gebaar leidt dan vaak al tot iets moois. Even iemands hand vasthouden bijvoorbeeld, of vriendelijk goedemorgen zeggen en dan een stralende glimlach terug krijgen. Een mooi gevoel is dat!” Ook fijn is de waardering die zij en haar collega’s krijgen van Vivent. “In coronatijd kregen we regelmatig een kaartje toegestuurd, als ondersteuning in een soms toch lastige tijd. Verder krijg je regelmatig complimentjes voor je werk. En bij het eindejaarcadeautje voor medewerkers delen wij als vrijwilligers ook gewoon mee. Ze zijn blij met je en dat laten ze merken!”

Volg ons op